واکنش‌های گسترده به مواضع ضد ایرانی پمپئو: سرنوشت کنفرانس «دوستان سوریه» در انتظار کنفرانس «لهستان» / ۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر به ایران خودرو و سایپا پرداخت می شود! ۱۳۹۷/۱۰/۲۳

  • منتخب
  • ۲۴ام دی ۱۳۹۷
  • 0 دیدگاه
واکنش‌های گسترده به مواضع ضد ایرانی پمپئو:
 سرنوشت کنفرانس «دوستان سوریه» در انتظار کنفرانس «لهستان» 
       ۱۳۹۷/۱۰/۲۳

Image result for ‫واکنش‌های گسترده به مواضع ضد ایرانی پمپئو‬‎

برخی کارشناسان و رسانه‌های بین‌المللی تلاش وزیر خارجه آمریکا برای ایجاد جبهه جدید ضد ایرانی را «شکست خورده» توصیف کرده و همایش ضد ایرانی لهستان را نیز، همانند کنفرانس «دوستان سوریه» محکوم به شکست دانسته‌اند.
«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر دوره‌ای خود به منطقه در قاهره بار دیگر مواضع ضد ایرانی خود را با ادبیاتی متفاوت تکرار کرد و کشورمان را «بزرگترین تهدید منطقه‌ای» خواند که «باید مهار شود»(!) وی حتی از برگزاری همایشی در لهستان در بهمن ماه خبر داد که محور اصلی آن ضد ایران خواهد بود. تلاش‌های پمپئو برای معرفی ایران به عنوان بزرگترین تهدید صلح منطقه‌ای اما از سوی چهره‌ها و رسانه‌های مختلف محکوم شده است.
در این ارتباط «عبدالباری العطوان»، نویسنده سرشناس جهان عرب نتیجه سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه را «چپاول بیشتر خزانه شیخ‌نشین‌ها» دانست و گفت: «گروهی به عظمت دوستان سوریه مرکب از 65 کشور به رهبری آمریکا طی چندین سال به هیچ کدام از اهداف خود علیه نظام سوریه نرسیدند، کنفرانس ضد ایرانی لهستان هم از حالا شکست خورده است.» عطوان در ادامه سفر پمپئو به منطقه را به معنای «اعلام جنگ علیه ایران و حفاظت از اسرائیل و تشکیل پیمان ناتوی عربی- سنی» دانست که «در زمان حمله احتمالی نه فقط علیه ایران بلکه علیه سوریه و لبنان وارد عمل می‌شود» و در این خصوص به اظهارات وزیر خارجه آمریکا طی نطق خود در دانشگاه آمریکایی قاهره اشاره کرد که گفته بود کشورش اجازه نمی‌دهد سوریه به لبنان دیگری تبدیل شود و با توانمندی نظامی از اسرائیل محافظت خواهد کرد تا بتواند از خودش در رویارویی با تهدید زرادخانه موشکی حزب‌الله دفاع کند.«عطوان» در پایان با طرح این سوال که «وقتی گروه دوستان سوریه در تغییر نظام سوریه شکست خورد آیا لهستان در تغییر نظام ایران موفق خواهد بود؟! و این پاسخ را مطرح کرد: «ما بسیار مشکوک هستیم، ما کسانی هستیم که اصلا از همان روز اول انتظار موفقیت گروه دوستان سوریه را نداشتیم.»
آمریکا منفور و ایران محبوب است
پایگاه اینترنتی «کامن دریمز» هم در این باره طی گزارشی نوشته، در مصر و عراق بیش از 90 درصد از مردم نگاهی منفی به آمریکا دارند و مشکل این است که محبوبیت آمریکا در بیشتر کشور‌های خاورمیانه کمتر از ایران است. طبق گزارش این پایگاه، پمپئو می‌خواست ایران به عنوان چالش شماره یک قلمداد شود و از سخن گفتن درباره اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان خودداری کرد، اما در کشور‌های منطقه، موضوع ایران در رتبه سوم قرار دارد. آزادی فلسطینیان از اشغالگری اسرائیل، در رتبه اول و حل بحران سوریه در رتبه دوم اهمیت قرار دارد.«المانیتور» هم  در گزارشی درباره سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور علیه ایران در دانشگاه آمریکایی قاهره، بر ناکامی او تاکید کرده است. این رسانه آمریکایی با «ناکام» خواندن سخنرانی پمپئو در مورد ایران افزود: «البته این سخنرانی در ایجاد یک لحن تازه در برابر سخنرانی سال ۲۰۰۹ اوباما در قاهره ناکام ماند.»
 «بن رودز»، مشاور سابق اوباما هم در این باره توئیت کرده که «مایک پامپئو با انجام یک سخنرانی که هیچ‌کس تا هفته بعد هم آن را به خاطر نخواهد داشت، به سخنرانی ۱۰ سال قبل باراک اوباما حمله کرد». روزنامه رای الیوم نیز  نوشته، تحرکات دیپلماتیک آمریکا و رژیم صهیونیستی در مقطع کنونی ناشی از هراس آنها از اتحاد جبهه‌های ضد اسرائیلی به رهبری ایران است.




با وجود مجوز افزایش قیمت صورت گرفت
۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر به ایران خودرو و سایپا پرداخت می شود!

Image result for ‫۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر به ایران خودرو و سایپا پرداخت می شود!‬‎

علیرغم مجوز اخیر دولت به خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها تا 90 درصد، رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گفت: ۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به دو خودروساز پرداخت می‌شود.
خودروسازان پس از نوسانات ارزی مدعی شدند به خاطر مشکل واردات قطعه باید قیمت محصولات خود را درب کارخانه افزایش دهند. پس از ماه‌ها پیگیری، بالاخره دولت هم با خواسته آنها همراه شد و سرانجام مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد و پس از ایران خودرو، دو روز قبل هم سایپا و پارس خودرو هم لیست جدید قیمت محصولات خود را اعلام کردند که در میان آنها افزایش 86 درصدی برخی خودروها نیز به چشم می‌خورد.
اما روز شنبه رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از امتیاز جدید به خودروسازان رونمایی کرد و از پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومانی به دو خودروساز بزرگ کشور به عنوان سرمایه در گردش و به بهانه بهبود وضعیت تولید خبر داد.
به گزارش از خبرگزاری صدا و سیما، عباس تابش در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: برای بهبود وضعیت تولید در دو خودروساز بزرگ کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به آنان پرداخت خواهد شد.
وی مدعی شد: افزایش قیمت خودرو در شرکت‌های تولیدکننده با هدف افزایش تولید در جهت تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار، کمک به مصرف‌کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودروسازی در نظر گرفته شده است.
گفتنی است این افزایش قیمت‌ها به بهانه نوسانات ارزی و افزایش هزینه واردات قطعات و همچنین مشکلات تحریمی صورت گرفته است به طوری که پیش از این خودروسازان اعلام می‌کردند قادر به تأمین قطعات و انجام تعهدات خود به خریداران نیستند، اما ظاهرا بعد از چراغ سبز دولت و تصویب گرانی خودرو این مشکلات ناگهان رفع شده است و اکنون هم قطعه دارند و هم مشکل تحریم‌ها مطرح نیست و خودروسازان می‌توانند به تعهداتشان عمل کنند!
ماجرای کمک اخیر ۱۵ هزار میلیارد تومانی دولت هم یادآور طرح وام ۲۵ میلیونی خودرو به بهانه تحریک تقاضا و خروج تولید از رکود است که سه سال قبل یعنی در سال 94 اجرایی شد. با گسترده شدن موج اجتماعی علیه خودروسازان در تابستان همان سال و راه افتادن پویش اجتماعی نخریدن خودروی داخلی، دولت به کمک خودروسازان آمد و دو هزار و 500 میلیارد تومان وام به خودروسازان داد تا در قالب وام 25 میلیونی، خودروهای چندماه انبار شده خود را به مردم بفروشند، اما آنچه نصیب مصرف‌کننده شد خودروهای بی‌کیفیت بود.
آن زمان گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد شرکت‌های خودروسازی در قالب طرح جدید دولت برای خروج از رکود و ایجاد رونق در بازار خودرو از 18 آبان ماه با اعطای وام 25 میلیون تومانی با سود 18درصدی ظرف یک هفته توانستند 125هزار دستگاه خودرو خود را که در انبارها بلوکه شده بود، به فروش برسانند.
با این وجود همه این کمک‌ها، خودروسازان نه تنها انتظارات را برآورده نکرده‌اند که در تحویل همین خودروهای موجود هم بسیار بدعهد بوده‌اند به طوری که برخی مشتریان علیرغم تسویه کامل مبلغ خودرو، ماه‌ها منتظر تحویل خودرویشان می مانند.
حیاط خلوت سیاسیون
موضوع دیگر درباره فراهم آمدن زمینه فساد و رکود در صنعت خودروسازی، نفوذ برخی مدیران دولتی در هیئت مدیره برخی از شرکت‌های تابعه خودروسازان است. لیست اعضای هئیت مدیره شرکت‌های تابعه خودروسازان به خوبی موید این گزاره است که شرکت‌های خودروسازی در نبود نظارت به حیاط خلوت سیاسیون تبدیل شده است.
پایگاه خبری «پدال نیوز» با اشاره به این موضوع می‌نویسد: متاسفانه هرچه بیشتر این حیاط خلوت مورد بررسی قرار می‌گیرد، چهره‌های سیاسی شاخصی به چشم می‌خورند که جای بسی تأمل دارد. یکی از این چهره‌ها الف. ف. مدیرکل‌ دفتر ریاست جمهوری است. وی که از دیرباز با یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور حشر و نشر داشته، بعد از انتصابش در ریاست جمهوری با عنایت مدیرعامل شرکت ایران خودرو، در هیئت مدیره و عضو هیئت مدیره شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو(ایکیدو) منصوب شده است.
طبق اسناد روزنامه رسمی، این فرد از دی ماه سال 1393 تاکنون به نمایندگی از شرکت ایران خودرو، در شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو(ایکیدو) عضو هیئت مدیره بوده است. حدود 60 درصد از شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو(ایکیدو)، متعلق به ایران خودرو است.
انتصاب افراد سیاسی در شرکت‌های خودروسازی علاوه بر حاکمیت مدیریت سیاسی بر بنگاه‌های اقتصادی کشور، جامعه را متحمل هزینه می‌کند که مردم بایستی هزینه آن را بپردازند. خودروسازان طی ماه‌های گذشته مدام از پایین بودن قیمت صحبت می‌کنند این در حالی است که متاسفانه بخشی از درآمد حاصل از فروش خودرو صرف حق جلسه، حقوق، پاداش سالیانه و ... همین افراد سیاسی می‌کند که در شرکت های تابعه خودروسازان منصوب شده‌اند. به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروسازی به جای فشار بر مردم و افزایش قیمت خودرو، بایستی دست از انتصابات سیاسی خود بردارند تا هزینه‌های اداره خودروسازی کشور کاهش یابد.
مطالب مشابه
ارسال دیدگاه جدید
شما میتوانید نظر و پیشنهاد خود راجب سایت و مطلب را برای ما ارسال کنید.

دیدگاهی ارسال نشده است!